Ludvika Musikkår avslutade 2017 med den sedvanliga konserten i en nära nog fullsatt Ludvika Ulrika kyrka. För den trogna publiken är det här tillfället lika viktigt som tolvslaget då det gamla året övergår i ett nytt.
Programmet i kyrkan inleddes med den pampiga konsertmarschen Bandology skriven av den amerikanske kompositören Eric Osterling. Ett blandat konsertprogram med många olika typer av musik dirigerades i den första avdelningen av Magnus Åström.
Lite svensk sommar förmedlades i Jerker Johanssons Sol över Hälsö där kompositören tonsatt sina intryck från Göteborgs skärgård. Mera sommarmusik i form av Lästringe gånglåt följde därefter. Denna gånglåt brukar inleda de flesta spelmansstämmor i Sörmland.
Kvällens höjdpunkt får man nog säga att premiärspelningen av Dashing through the snow blev, en tolkning av Jingle Bells arrangerat av Richard L Saucedo. Sprittande musik med många taktartsbyten perfekt framfört av orkestern med Gunilla Söderholm på dirigentpulten. Kvällens programpresentatör Håkan Hultgren liknade musiken vid de svårigheter som långtradarchaufförerna upplever när de skall ta sig upp och ner för backen mellan Silverhöjden och Bastkärn vid kraftigt snöfall.
Efter en sådan färd kan det vara lämpligt att lugna ner tempot med en bön och i det här fallet blev det The Prayer i ett arrangemang av Karl Erik Anestedt följt av Psalm 515 instrumenterad av Gunilla Söderholm.
Nyårskonserten och år 2017 avrundades med Round Midnight komponerad av Thelonius Monk och Benny Anderssons Happy New Year.
Traditionen med nyårskonsert i Ludvika Ulrika kyrka inleddes 2003 för Ludvika Musikkårs del och har sedan dess fortsatt. För saxofonisten Johathan Stefansson var det den första nyårskonserten. Jonathan är 13 år men rutinerad trots sin låga ålder då han spelat under hela sin skoltid. För att komma upp i samma ålder som den äldste i Ludvika Musikkår betyder det att hans nyårstradition kommer att fortsätta i ytterligare 80 år framåt.