Ett uppdämt behov av toner i musikanternas instrument kunde äntligen släppas loss vid lördagens konsert (13 nov) i Västanfors kyrka i Fagersta. Dirigenten Gunilla Söderholm lyfte taktpinnen inför sittande publik inomhus för första gången på nästan två år och angav tempot i inledningsstycket, som var en Brudmarsch i arrangemang av Yerker Johansson.
Publiken i kyrkan bjöds på ett blandat program med Ludvika Musikkår och solisterna Katarina och Lars Frisk, som båda är vana att framträda som präster i kyrkan. Nu uppfylldes en dröm om att också få stå som sångsolister tillsammans med stöd av musikkåren.
Konserten som ursprungligen var planerad till vintern 2020 kunde äntligen genomföras. Repetitionerna under hösten har satt musikanterna på räkneprov i Derek Bourgeois Serenade och alla tempoförändringar i The House of the rising sun, vars ursprung sägs handla om en engelsk bordell i Soho. Vågat att spela detta stycke i en kyrka. Det var nog tur att det bara var orkestermedlemmarna som såg minen på prästen Lars Frisk när Ellen Brubråten presenterade låtens bakgrund för publiken. Ytterligare ett namn som bör nämnas i sammanhanget är musikkårens Tomas Wikenius, som svarat för två fina arrangemang i programmet.